Gan mākslinieki, gan modes dizaineri par saviem radošo darbu iedvesmas avotiem visbiežāk dēvē ikdienas dzīvi, ielu modi un tās kultūru. Un ne reizi vien viņi šos ikdienišķos elementus (burtiski) pārrada par luksusu. „Modes nākotne ir iztērēt milzum daudz naudu par lietām, lai izskatītos to neiztērējis,” reiz prognozēja modes maestro Karls Lāgerfelds. Tas laiks ir pienācis.
Universālā soma
Balenciaga vīriešu modes kolekcija, pavasaris/vasara 2017.
Tā kā zīmola Balenciaga radošais direktors Demna Gvasalia ir deklamējis savu mīlestību pret tā saucamo neglīto šiku, viņš nekautrējas jau esošas, ikdienišķas lietas pārveidot, uzlabot un tām piešķirt jaunu dzīvi. Šim nolūkam ir noderējusi arī Zviedru uzņēmuma Ikea soma Frakta, kura pārveidota no zilas ādas. No 99 centu vērta iepirkumu „maisiņa” tā pārtapusi par 2145 dolāru vērtu luksusu. Ikea nav palicis atbildi parādā un radījis ironisku banneri par to, kā atšķirt oriģinālu no kopijas. Viena no būtiskākajām atšķirības zīmēm – „netīrumi ir noskalojami ar dārza šļūteni.”
Kapitālais šiks
Paku un ekspressūtījumu piegādātāja, uzņēmuma DHL T-krekls. Demna Gvasalia arī pats savā modes namā Vetements turpina demonstrēt ironiskus kapitālisma kiča un modīgās logotipu kultūras „komentārus”. Un par fešionistu 2016. gada must have izstrādājumu padarījis DHL kravu pārvadātāja darbinieku ikonisko, dzelteno kreklu. To vienīgā atšķirība no oriģināla – 330 dolāru cena un logotipa sarkanā līnija krekla priekšpusē un aizmugurē.
Vetements, pavasaris/vasara 2016.
Ar cieņu pret ikdienu
2014. gadā, ņemot talkā fliterus, visparastāko plastmasas iepirkumu maisiņu par luksusa preci padarīja Londonas zīmols Ashish. „Tā ir cieņa pret klasisku dizainu un ikdienas dzīvi, un tas ir dumpis pret ātrās masu modes dabu. Izmantojām klasisku, atkritumos izmetamu izstrādājumu pārradījām par ilgmūžīgu modes preci,” komentē zīmola dizaineris.
Ashish, pavasaris/vasara2014.
Maisiņš vajag
Arī dizaineris Kristofers Šenons par savu iedvesmas avotu ir izmantojis visparastāko plastmasas maisiņu. Tos uzmaucis modeļu galvās, krāsās atkārtojis tērpu toņu kārtojumos un izrotājis ar saukļiem Save Me (Izglāb mani), Value (Vērtība), Broke (Bankrotējis) un Thanks for Nothing (Paldies par neko). Un atkal – ironisks negausīgās patērētāju kultūras komentārs.
Christopher Shannon vīriešu modes kolekcija, rudens/ziema 2015.
No tirgus uz butiku
Louis Vuitton, pavasaris/vasara 2007.
Celine, rudens/ziema 2013.
Jau 2007. gadā zīmola Louis Vuitton radošais direktors Marks Džeikobs pāris dolārus vērto tirgus somu rūtis izmantoja par savu produktu iedvesmas avotu. Pēc sešiem gadiem arī franču Celine un britu Stella McCartney modes nami šīs somu rūtis atklāja par valdzinošām. Gaidām turpinājumu.
soma– oriģinālā tirgus soma
Visdārgākais papīra maisiņš
Ironisku un dārgu joku izspēlējis Jil Sander modes nams, kura atturīgajā un minimālistiskajā estētikā pat pusdienu papīra turzas dizainera Rafa Simonsa rokās ir ieguvušas glamūrīgu apstrādi un cenu (no stingra papīra 290 $, no ādas 630 $).
Makmode
Dizaineris Džeremijs Skots visatjautīgāk ir spējis pajokot par ātrās patērēšanas kultūru un zīmola Moschino kolekcijā izmantojis ikoniskāko no tās produktiem – McDonalds ātrās ēdināšanas restorāna elementus. Somiņas kā papīra dzēriena trauki, somiņas servētas kā pusdienas un viscaur – dzeltenās un sarkanās krāsas motīvi. „McDonalds ir mūsu ikdienas neatņemama sastāvdaļa un dizaina radīšanā izmantoju to, kas ir man svarīgs un to, kas spēj sagādāt prieku un jautrību,”skaidroja dizaineris, kura zīmola logotips pat simboliski līdzinās McDonalds logotipam.
Čipsu iedvesmota soma
„Mana darba DNS ir radīt ko skaistu ar humora elementiem,” skaidro dizainere Anja Hindmarča, kura par sava zīmola aksesuāru iedvesmas avotiem izmanto brokastu pārslu Kellogg’s Tony the Tiger iepakojuma dizainu un 2014.gada pavasarim/vasarai – Walker’s čipsus ar sāls un etiķa garšu. „Pasaulē ir lieliska dizaina produkti, kuri nesaņem pelnīto cieņu. Viens no šādiem piemēriem ir čipsu paka – funkcionāls, skaists, formu saglabājošs un produktu aizsargājošs izstrādājums. Cilvēki ir noguruši no modes, kura vēsta par naudu, statusu un nākamo aktuālo modes dizaineri. Šāda veida produkti ir dumpinieciski un ļoti smieklīgi,” un, jāatzīst – arī dizainiski pievilcīgi.
Autore: Anita Sedliņa